10 kwietnia 2017

Jak profesjonalnie budować wizerunek ekspercki ? 

„Działaj tak, abyś nie musiała się przedstawiać wchodząc do pokoju.” – wiele znanych w świecie show biznesu osób wzięło to sobie zapewne mocno do serca i prowadzą swoją karierę w sposób prowadzący do takiego właśnie celu.  Te słowa mają zastosowanie jednak także do osób, które nie poruszają się w świecie fleszy, a wszystkich innych sektorach biznesu. Po odbyciu 5 lat edukacji kierunkowej, kolejnych stażach i stanowiskach, gdzie zbierasz doświadczenie i poszerzasz wiedzę, w końcu masz poczucie, że jesteś ekspertem
w swojej dziedzinie. Z drugiej strony, może fascynujesz się czymś, nawet wąskim tematem i wiesz o tym absolutnie wszystko. W jednym i drugim przypadku możesz śmiało powiedzieć – jestem ekspertem. Wyspecjalizowana wiedza to świetny fundament nie tylko budowania marki osobistej, ale także profesjonalnego wizerunku firmy, którą reprezentujesz.

Co zrobić, aby budować wizerunek siebie jako eksperta w oczach otoczenia? Jak wykorzystać do tego internet?

 

5 sposobów na budowanie eksperckiego wizerunku:

 

1. Informowanie o zakresie kompetencji

W dobie internetu istotne jest szybkie znalezienie kluczowych informacji na temat danej osoby. Jeśli chcesz budować ekspercki wizerunek, zadbaj o podstawowe źródła informacji na twój temat tj.  strona www, profesjonalne profile na portalach społecznościowych/ biznesowych, zwięźle napisane resume widniejące na stronie firmy, którą reprezentujesz,
a nawet profesjonalne zdjęcie. Wszystkie te kanały są podstawą do dalszych działań budujących ekspercki wizerunek.
     

2. Prowadzenie bloga eksperckiego

Należy pamiętać, że blog osobisty lub firmowy powinien być prowadzony regularnie i wymaga wiele samodyscypliny. Zakładając bloga trzeba przygotować się na konieczność dużego zaangażowania w zmierzenie się z kwestiami technicznymi, redakcyjnymi czy promocyjnymi.
 

3. Pisanie artykułów do mediów

Dobrą alternatywą lub uzupełnieniem dla bloga eksperckiego jest pisanie artykułów eksperckich dla innych mediów np.  pism branżowych, lokalnych czy ogólnopolskich. Artykuł ekspercki to tekst, w którym autor dzieli się swoją specjalistyczną wiedzą. Przez to pozycjonowany jest sam autor tekstu, ale także firma, której nazwą się podpisuje. Napisanie krótkiego resume, informacji o reprezentowanej firmie i liście tematów, na które możesz się wypowiedzieć  jest dobrym początkiem do zaoferowania swojej wiedzy mediom.
 

4. Komentowanie rzeczywistości

Jedną z form budowania eksperckiego wizerunku jest wyrażanie swojej opinii eksperckiej na temat obecnych wydarzeń z kraju, świata czy runku. Możliwe są trzy formy komentowania obecnych wydarzeń:
 

a) Udzielanie komentarza w mediach. Jeśli łatwo znaleźć o tobie i twoich kompetencjach informację, zwiększa się szansa na otrzymanie prośby o udzielenie komentarza do przygotowywanego materiału w mediach. Jeśli zobaczysz interesujący materiał w mediach i uważasz, że Twój komentarz jako specjalisty byłby cenny, samodzielnie zaproponuj to wybranej redakcji.

 

b) Publikacja własnego komentarza w mediach społecznościowych (Twitter, LinkedIn, Facebook)

Media społecznościowe typu Twitter czy LinkedIn są doskonałym sposobem na bieżące reagowanie na ciekawe zdarzenia wokół. Jeśli Twoje opinie są wartościowe i cenione przez innych, mają szansę na udostępnianie ich przez zainteresowanych.  To zaś poszerza krąg odbiorców twoich opinii i wpływa na rozpoznawalność jako eksperta.  
Zwróć uwagę na sposób prowadzenia profili w mediach społecznościowych. Nie publikuj, nawet na profilach prywatnych rzeczy, o których nie chciałabyś, aby wiedzieli twoi klienci czy współpracownicy biznesowi. Każda publikowana rzecz w sieci może stać się materiałem publicznym.
 

5. Wystąpienia publiczne (lub webinary)

Konferencje skierowane do branży czy potencjalnych klientów są kolejnym narzędziem budowania wizerunku eksperckiego.  Poza klasycznymi wystąpieniami, obecnie często wykorzystywanym i bardzo lubianym sposobem dzielenia się swoją wiedzą jest organizacja webinarów (wideokonferencje w internecie). To forma wystąpień nie wymaga często nakładów finansowych, można zorganizować ją osobiście i jest łatwo dostępna dla wielu osób. To co warto mieć na względzie, to konieczność zadbania o promocję webinaru i dotarcie z informacją o nim do potencjalnie zainteresowanych.

 

BUDOWANIE EKSPERCKIEGO WIZERUNKU – DLA KOGO?

Pozycjonowanie eksperckie  dotyczyć może osoby na praktycznie każdym szczeblu firmowych. To osoby wyspecjalizowane w danej dziedzinie, które mogą się wypowiedzieć w określonym obszarze. Nawet młodszy specjalista może już  budować markę osobistą i tym samym ekspercko pozycjonować firmę. To także świetne narzędzie dla firm, które nie mogą się reklamować wprost – np. kancelarie prawnicze, gabinety lekarskie.

 

Klaudia Fotyniuk – specjalista ds. Public Relations, psycholog biznesu oraz konsultant w Okaeri Consulting, butiku consultingowym dostarczającym rozwiązania w zakresie corporate PR i crisis management.

 

 

Ethics w social mediach

Śledź profil Ethics. Szkoły Praktyków Biznesu i bądź na bieżąco!

Copyright ETHICS